cover
Contact Name
Hilda Hilaliyah
Contact Email
hilda.unindra@gmail.com
Phone
+6287878741498
Journal Mail Official
jurnal.deiksis@gmail.com
Editorial Address
Ruang Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Gedung 3 lantai 2, Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Location
Kota adm. jakarta selatan,
Dki jakarta
INDONESIA
Deiksis
Deiksis is a journal that aims to be a peer-reviewed platform and an authoritative source of information. We publish scientific works from national and international lecturers, researchers, students, and practitioners to present their new ideas, concepts, and theories in Indonesian language and literature education focused on Language Learning and Indonesian Literature, Class Action Research (CAR) of the teaching of Language and Indonesian Literature, Indonesian Linguistics and Literature, Linguistic and Literary analysis as well as related topics. All articles are peer-reviewed by at least two peer-reviewers. Deiksis is managed to be issued twice in every volume. The scope of Deiksis is Indonesian Language and Literature Learning Model, Assessment and Evaluation of Teaching Indonesian Language and Literature, discourse analysis, pragmatics, anthropolinguistics, language and culture, dialectology, language documentation, cognitive linguistics, language education, translation, language planning, psycholinguistics, sociolinguistics and other scientific fields related to language studies.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 01 (2011): Deiksis" : 7 Documents clear
PERANAN HUMAS DALAM MEMBENTUK CITRA POSITIF PERGURUAN TINGGI Heppy Atma Pratiwi
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (242.473 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.414

Abstract

Institusi pendidikan terutama pendidikan tinggi dihadapkan pada tantangan global. Semua itu dilakukan untuk menarik simpati, memenuhi target, dan meningkatkan jumlah mahasiswa yang akan diperoleh tiap tahunnya. Mengingat banyak hal yang dapat dilakukan untuk mencapai target dan tujuan, diperlukan berbagai strategi dan kerjasama yang baik dari banyak pihak, baik internal maupun eksternal. Untuk menghadapi hal itu, strategi pemasaran, pengelolaan perguruan tinggi yang baik serta pemberian informasi yang positif kepada masyarakat sangat diperlukan. Salah satu unit yang dapat mendukung kegiatan tersebut adalah bagian kehumasan. Tugas Humas di sini meyakinkan kepada masyarakat, apa yang telah dicapai lembaga pendidikan tinggi selama ini, dengan memberikan fakta-fakta, misalnya sarana prasarana yang baik, dosen yang handal, jumlah mahasiswa yang telah terserap bekerja di berbagai lembaga pemerintahan, maupun perusahaan besar cukup banyak, mahasiswa yang berprestasi baik tingkat nasional maupun internasional cukup signifikan. Harapan lebih jauh lagi adalah lembaga pendidikan tinggi ini akan mendapatkan mahasiswa yang lebih banyak dan menghasilkan lulusan yang lebih baik sesuai dengan tujuan dan target yang diharapkan.Kata kunci : Humas, Citra, Perguruan Tinggi
PARENT INVOLVEMENT PROGAM FOR TEACHER Prayogo Prayogo
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (362.486 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.410

Abstract

Parent Involvement program for Teacher is a program with a family approach as a part of the educational system of children. Teachers and parents have an important role in children’s education through communication. The key of communication is awareness and sensitivity. The aim of this paper is to give an understanding of parents empowerment as an asset in educating children through the role of the teacher. The method is used in this paper is qualitative by collecting data. Teacher not only teach but also empower parent s as one of golden rule in children’s education. Teachers are led to face numerous families through professionalism, ability and confidence to increase parent involvement in children’s education. Parent involvement in children’s education absolutely must be done, so effective communication support for teachers to parents through direct involvement, demonstration or display and communication so that the relationship between parents and teachers can give a good impact for children. The ability to resolve difficulties with parent involvement can be resolved through ability confidence, and lead to a productive impact.Keywords : Parent Involvement Progam, Communicate, Teacher, Empowement Parent.
VISUALISASI KEBEKUAN DI TENGAH KERAMAIAN MEMAKNAI SENI PERISTIWA FREEZE MOB SEBAGAI DESAIN BUDAYA Winny Gunarti W.W.
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (345.991 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.417

Abstract

Dalam berkesenian, tubuh manusia pun bisa menjadi media untuk menghadirkan makna visual kepada lingkungan sosialnya. Gerakan “membeku” secara bersama-sama atau freeze mob adalah salah satu cara berkomunikasi melalui bahasa tubuh yang belakangan menjadi pilihan dalam kegiatan-kegiatan seni anak muda. Freeze mob bisa dikatakan sebagai bentuk seni peristiwa (happening art) yang disajikan di ruang publik, dan menjadi bagian dari ekspresi kesenian di era posmodernisme. Seni peristiwa freeze mob dapat menjadi sebuah desain budaya, karena ia merupakan hasil dari kegiatan atau perilaku sekelompok masyarakat yang dapat memengaruhi gaya hidup. Ia juga bisa tampil sebagai wadah aspirasi masyarakat. Para pelaku freeze mob perlu lebih menghayati peran visual yang diperagakannya, baik melalui ekspresi wajah maupun gaya tubuh, tetapi juga perlu merencanakan makna visual yang akan ditampilkan. Sebaliknya, masyarakat penonton di lingkungan tempat seni peristiwa itu berada, perlu lebih apresiatif, dengan meningkatkan kepekaan dalam memahami makna visual seni peristiwa.Kata-kata kunci: seni peristiwa, desain budaya, makna visual
THE EFFECTIVE LEARNING ENGLISH TO IMPROVE STUDENT ABILITY IN WRITING Nurhayati Nurhayati
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (355.152 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.411

Abstract

English is the first foreign in formally taught in school. English is the global language that is used by more than half the world population. Ongoing development in Indonesia is inseparable from science and technology absorption. This ability is certainly related to the improvement of human resources, including mastery of English. English has four skills, or complexes of skill; listening, speaking, reading, and writing. If student would like to write well and correctly in English, they have to master several items. Example: Grammar, Sentences, Subject verb agreement, Run-ons, fragment and the others that related to the writing skill.Keyword: teaching, writing skill and teaching technique.
Mengalahkan robot-robotan dengan Stick Puppet! PENGEJAWANTAHAN DESAIN DAN SENI RUPA DALAM KARYA STICK PUPPET SEBAGAI MEDIA MULTIFUNGSI Ndaru Ranuhandoko
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (583.637 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.421

Abstract

Pentingya untuk melihat, mengamati dan menciptakan sebuah media yang tak hanya sekedar fungsinya melainkan lebih banyak fungsi yang dapat digunakan pada berbagai aspek dimensional. Penciptaan karya visual merupakan hasil hubungan pengetahuan dari desain dan seni rupa yang diwujudkan berupa benda yang syarat akan permainan, pembelajaran hingga hiburan. Salah satu karya benda yang tercipta dari hasil pengetahuan seni rupa dan desain adalah Stick Puppet. Di bawah ini penulis akan memaparkan stick puppet sebagai sebuah karya cipta yang tercipta dari hasil pengejawantahan pengetahuan desain dan seni rupa, yang memiliki berbagai aspek multifungsi untuk penggunaannya.Kata kunci : desain, seni rupa, stick puppet, media multifungsi
VOCABULARY TEACHING Nina Dwiastuty
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (329.094 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.412

Abstract

By the time students get to upper intermediate level or beyond, we can be sure that some of them will know some of the words we are asking them to focus on. The more the students master the vocabulary the better they performances in all aspect of English language. Having a limited vocabulary is also a barrier that prevents students from learning a foreign language. Vocabulary is the stock of words used in language. Vocabulary as a means of thought, expression, interpretation and communication. Vocabulary also basic to communication, when someone wants to follow in the conversation, so he or she must understand the words used by the speakers. As language teachers, we must arouse our students’ interest in words, especially in the early stages of learning, is a prerequisite for later proficiency in the language.Keywords: Vocabulary and teaching.
PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN DAN PENGUASAAN DIKSI TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS EKSPOSISI: Studi Eksperimen pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) 103 Jakarta Bambang Sumadyo
Deiksis Vol 3, No 01 (2011): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (360.363 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v3i01.413

Abstract

Keterampilan menulis merupakan keterampilan berbahasa yang tersulit dikuasai diantara beberapa keterampilan yang lain, yaitu: menyimak, berbicara, dan membaca. Hal ini dapat dimengerti karena untuk dapat menulis yang baik dibutuhkan beberapa aspek pendukung, seperti pendekatan pembelajaran dan penguasaan kosakata. Dari data yang terkumpul, dapat diambil beberapa kesimpulan, yaitu: secara umum kemampuan menulis eksposisi siswa yang belajar dengan pendekatan holistik lebih baik daripada siswa yang belajar dengan pendekatan parsial, kelompok siswa yang memiliki penguasaan diksi tinggi yang belajar dengan pendekatan pembelajaran holistik lebih baik daripada yang belajar dengan pendekatan pembelajaran parsial, kelompok siswa yang memiliki penguasaan diksi rendah dengan menggunakan pendekatan pembelajaran parsial lebih rendah daripada dengan pendekatan pembelajaran holistik tidak teruji kebenarannya, dan terdapat pengaruh interaksi antara pendekatan pembelajaran dan penguasaan diksi terhadap kemampuan menulis eksposisi siswa SMAN 130 Jakarta.Kata kunci : Pendekatan Pembelajaran, penguasaan diksi, dan eksposisi.

Page 1 of 1 | Total Record : 7